donderdag 29 juli 2010

Een schat aan onkruid

Ik liep al weken door onze tuin, genietend van al het groen dat tevoorschijn schoot als er maar even een zonnetje scheen na een kort regenbuitje. Ik heb nooit groene vingers gehad en zag de omgeving dan ook als één groene massa, waar ik totaal geen aandacht schonk aan de individuele, anonieme plantjes.

Na ons bezoek aan Madame Germaine Cousin zie ik ineens heel duidelijk wat er om ons heen groeit. Ik herkende bijvoorbeeld de vormen van de Alchemille Vulgaire (de Gewone Alchemilla) en kwam erachter dat onze hele tuin vol stond met dit waardevolle kruid. 's Ochtends zie je wonderlijke, kristallen parels op de bladeren van de Alchemille liggen; dauwdruppels die aangevuld zijn met overtollig vocht van het kruid zelf.

In oude tijden verzamelden de alchemisten deze druppels. Ze geloofden dat dit krachtige ochtendwater een noodzakelijk ingredient was om de Steen der Wijzen te vervaardigen. De naam Alchemille is gebaseerd op deze legende.

De Steen der Wijzen staat symbool voor de creatie van goud én voor het bereiken van het eeuwige leven. Dat de Alchemille zo'n belangrijke rol voor het eeuwige leven speelde, zal grotendeels te danken zijn aan haar helende krachten. Madame Cousin vertelde mij het volgende:
  • De vele ronde vormen laten het zachte en vrouwelijke van de plant al zien. De fluweelachtige bladeren verwijzen naar de baarmoeder, wat aangeeft dat het plantje een positieve werking heeft op dit orgaan. Haar wortels zijn stevig en standvastig. De bloemen zijn klein, geelgroen van kleur en staan in groepjes bij elkaar. Het geelgroen verwijst naar een milde werking op de ingewanden, maag, darmen, alvleesklier en milt en de vrouwelijk geslachtsorganen.
  • Inwendig wordt vrouwenmantel bij problemen met de menstruatie, de menopauze, na een bevalling en tegen diarree gebruikt. Bijvoorbeeld in de vorm van een tisane (kruidenthee).
  • Uitwendig als mondspoeling nadat je kies getrokken is of als huidlotion bij wondjes, in de vorm van een cataplasme (kruidenkompres) bij krampen.
Na enig zoeken in een plantengids kwam ik er achter dat dit fabelachtige kruid niets meer en niets minder is dan onze gewone... Vrouwenmantel. Zo zie je maar wat een rijkdom wij "gewoon" om ons heen hebben!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten