dinsdag 26 juli 2011

What's in a name?

De koffieboer kwam vanochtend langs, zoals elke dinsdagmorgen, met zijn verse koffiebonen. Tussen neus en lippen door vroeg hij me wat de Franse variant van mijn naam was. "Euh, ik denk dat het te vergelijken is met Anne of Annick", stamelde ik in mijn beste Frans. Waarop hij me direct feliciteerde met zijn welgemeende "Bonne fĂȘte".

Gisteren schreef ik al, "zet de champagne maar klaar, want het is morgen feest". En ik bleek gelijk te hebben :)

Na enig speurwerk op internet kwam ik heel wat informatie tegen over Naamdagen. Zie hier de uitleg van frankrijk.blog.nl:

In Frankrijk is je voornaam misschien nog wel belangrijker dan in Nederland. Dit omdat de Fransen van hun naamdag (jour de nom) een groot feest maken. Voor hen is deze dag belangrijker dan hun verjaardag.

Oorspronkelijk is het een religieus feest ter ere van de heilige met deze naam en valt op de sterfdag van de heilige. Zo is bijvoorbeeld 6 december de naamdag van Sint Nicolaas, omdat hij op deze dag gestorven is (nu weet je ook meteen waarom wij dan Sinterklaas vieren). Iedereen in Frankrijk met een naam die hiervan is afgeleid, viert dan zijn of haar naamdag. Als hiervoor meerdere dagen in aanmerking komen, neem je de dag die het dichtst bij je geboortedag ligt.



Op je naamdag krijg je van je familie een kaart en een cadeautje. Men wenst je 'bonne fĂȘte'. Grappig is dat in Frankrijk veel bloemisten een kaart met de 'naam van de dag' buiten hebben hangen. Ook op het journaal, bij de weersvoorspelling, wordt meestal vermeld welke naam de volgende centraal staat.

 Leuk weetje: als je een dubbele naam hebt, mag je volgens de koffieboer ook tweemaal feest vieren. Ik begin de dames en heren van stand met hun driedubbele voornamen ineens in de smiezen te krijgen!

Mooie tip: surf eens naar http://www.signification-prenom.com/prenom-feminin.html, zoek daar je voornaam uit en klik op de rechtermuisknop om het BING te vertelen. Ik stond versteld van de naamanalyse!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten